Nabycie udziałów lub akcji przez cudzoziemca w polskiej spółce w wielu przypadkach wymaga uzyskania zezwolenia wydawanego przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Choć nie istnieją formalne przeszkody, aby obcokrajowiec stał się większościowym udziałowcem w polskiej spółce, ustawa o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców stanowi, że uzyskanie zezwolenia może być niezbędne nawet w sytuacji, gdy intencją jest nabycie wyłącznie jednego udziału. Zakup spółki przez obcokrajowca w wielu przypadkach będzie wymagał zatem zainicjowania postępowania administracyjnego, podobnie jak nabycie nieruchomości przez cudzoziemca.
Zgodnie bowiem z art. 3e ustawy nabycie lub objęcie przez cudzoziemca udziałów lub akcji w spółce handlowej z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także każda inna czynność prawna dotycząca udziałów lub akcji wymaga uzyskania zezwolenia, jeżeli w ich wyniku spółka będąca właścicielem lub wieczystym użytkownikiem nieruchomości na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stanie się spółką kontrolowaną.
Natomiast ust. 2 wymienionego artykułu stanowi, że nabycie lub objęcie przez cudzoziemca udziałów lub akcji w spółce handlowej z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będącej właścicielem lub wieczystym użytkownikiem nieruchomości na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wymaga zezwolenia ministra właściwego do spraw wewnętrznych, jeżeli spółka ta jest spółką kontrolowaną, a udziały lub akcje nabywa lub obejmuje cudzoziemiec niebędący udziałowcem lub akcjonariuszem spółki.
Zgodnie z ustawą o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców, cudzoziemcem w rozumieniu ustawy jest:
Przez podmiot „kontrolowany” należy rozumieć spółkę, w której cudzoziemiec lub cudzoziemcy dysponują bezpośrednio lub pośrednio powyżej 50% głosów na zgromadzeniu wspólników lub na walnym zgromadzeniu, także jako zastawnik, użytkownik lub na podstawie porozumień z innymi osobami, albo mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów art. 4 § 1 pkt 4 lit. b lub c, lub e ustawy Kodeks Spółek Handlowych.
Z uwagi na to, że w praktyce powyższe definicje ustawowe mogą nieść ze sobą wiele wątpliwości interpretacyjnych, przed podjęciem decyzji o nabyciu udziałów lub akcji przez cudzoziemców, każdorazowo niezbędne może być przeprowadzenie analizy prawnej mające na celu ustalenie czy należy wystąpić do MSWIA z wnioskiem o wydanie zezwolenia. Przede wszystkim kluczowe będzie dokonanie weryfikacji czy po przeprowadzeniu transakcji, cudzoziemiec (cudzoziemcy) będą dysponować bezpośrednio lub pośrednio powyżej 50% głosów na zgromadzeniu wspólników lub walnym zgromadzeniu nabywanej spółki.
Artykuł 8 ust. 2 ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców przewiduje wyłączenie w postaci zwolnienia z uzyskania zgody na nabycie udziałów i akcji w polskiej spółce przez cudzoziemców będących obywatelami lub przedsiębiorcami pochodzącymi z państw-stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym albo z Konfederacji Szwajcarskiej.
W konsekwencji, uzyskanie zezwolenia będzie niezbędne w przypadku cudzoziemców mających siedzibę poza obszarem Unii Europejskiej i Szwajcarii, przykładowo ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Indii czy Norwegii.
Procedura uzyskania zgody na nabycie udziałów przez cudzoziemca jest złożona. Przede wszystkim wnioskodawca powinien poprawnie sformułować i złożyć wniosku o nabycie wraz z listą załączników, które co do zasady można podzielić na następujące grupy:
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 20 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych informacji oraz rodzajów dokumentów, jakie jest obowiązany przedstawić cudzoziemiec ubiegający się o wydanie zezwolenia na nabycie nieruchomości precyzuje jakie konkretnie dokumenty powinien przedłożyć wnioskodawca.
Jedną z przesłanek wydania zgody jest także wykazanie, że cudzoziemca łączą z Polską więzi. Przykładowo, zachodzą one, gdy obcokrajowiec:
Choć wstępnie może wydawać się, że uzyskanie i przedłożenie ww. załączników nie jest skomplikowane, z naszego doświadczenia wynika, że w większości przypadków MSWIA bardzo drobiazgowo weryfikuje informacje i dokumenty, dlatego wnioskodawca powinien zwrócić szczególną uwagę na kompleksowe i szczegółowe sporządzenie wniosku oraz towarzyszących mu dokumentów. Z naszego doświadczenia wynika, że częstym błędem, który może wystąpić przy formułowaniu wniosków jest nieprecyzyjne wskazanie sposobu zbycia, liczby zbywanych udziałów czy akcji oraz określenia jakiej liczbie głosów na zgromadzeniu odpowiadają. Wnioskodawcy powinni również mieć na uwadze, że dokumenty sporządzone w języku innym niż polski, należy przedłożyć wraz z tłumaczeniem przysięgłym.
Po złożeniu wniosku, w kolejnym kroku MSWIA weryfikuje przedłożone informacje i dokumenty pod względem formalnym. W sytuacji, gdy złożony wniosek nie jest kompletny, organ wzywa wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Należy mieć na uwadze, że każdorazowe wezwanie do uzupełnienia braków powoduje konieczność uzupełnienia braków, a w konsekwencji wydłużenie się postępowania administracyjnego.
Zezwolenie jest wydawane zwykle w sytuacji, gdy nie stwierdzi się występowania zagrożenia obronności, bezpieczeństwa lub porządku publicznego państwa na skutek przejęcia udziałów przez obcokrajowców oraz gdy cudzoziemiec udowodni więzi łączące go z Polską.
FAQ
Z naszego doświadczenia wynika, że procedura trwa około dwóch miesięcy. Należy jednak mieć na uwadze, że im precyzyjniej sformułowany wniosek, tym mniejsze prawdopodobieństwo żądania przez MSWIA dodatkowych informacji i dokumentów w toku postępowania, co znacznie wydłuża procedurę.
Tak, wysokość opłaty od wniosku to 1570 zł. W sytuacji udzielenia pełnomocnictwa, obcokrajowiec dodatkowo musi uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł. W przypadku uzyskania decyzji odmownej, kwota 1570 zł podlega zwrotowi.
Aktami prawnymi, które regulują nabywanie udziałów przez cudzoziemców są przede wszystkim:
- Ustawa z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 20 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych informacji oraz rodzajów dokumentów, jakie jest obowiązany przedstawić cudzoziemiec ubiegający się o wydanie zezwolenia na nabycie nieruchomości
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych
Inne usługi
Obsługa prawna wykonawców i zamawiających, sporządzanie odwołań do KIO, opiniowanie siwz, reprezentacja wykonawców w sporach z zamawiającymi, reprezentacja przystępujących przed KIO.
Przygotowywanie i opiniowanie umów, prowadzenie negocjacji, umowy projektowe, umowy o roboty budowlane, obsługa prawna na etapie realizacyjnym, sporządzanie regulaminów i ogólnych warunków umów.
Przygotowywanie regulaminów sklepów internetowych i portali internetowych, doradztwo w zakresie prawa nowych technologii, e - commerce i marketingu w Internecie, doradztwo w zakresie świadczenia usług drogą elektroniczną, umowy z zakresu IT.
Każde zapytanie traktujemy indywidualnie.
Wycenę usługi przekazujemy w ciągu 24 godz.